Leda och skapa meningsfulla rörelseupplevelser

Ett digitalt utbildningspaket som utgörs av:

  1. Kostnadsfri grundläggande introduktion till physical literacy som socialt innovationsverktyg
  2. Möjlighet till fördjupande fortsättningskurs bestående av ytterligare tre sammanhängande träffar.

Beskrivning

Kursens tar avstamp i problematiken som uppstår när många inser och förespråkar mer fysisk aktivitet för bättre hälsa med en allt mer endimensionell och instrumentell tonalitet och argumentation. Ett överdrivet fokus på att uppnå ett visst antal minuter och steg per dag i rörelse avhumaniserar människor och förbiser kvalitetsaspekter som kan vara helt avgörande för en bra eller dålig deltagarupplevelse – det som i slutändan skapar en inre värdering som får oss att vilja komma tillbaks för mer.

Utgångspunkten är helt enkelt att fysisk aktivitet inte är bra per automatik. Detta eftersom deltagarupplevelsen i rörelsesammanhang alltid beror på kvalitetsaspekter så som ledarens ordval, aktiviteternas upplägg och miljöns utformning. För att bättre förstå dessa kvalitetsaspekter, både individens inre förmågor och miljön yttre omgivningsfaktorer, utforskar vi potentialen i att använda physical literacy som socialt innovationsverktyg. 

1. Introduktionspasset
Berör frågor om vad physical literacy är och om varför rörelsefrämjande försök behöver kompletteras med den mer nyanserade helhetssynen på människor i rörelse som perspektivet innebär. 

2. Fortsättningskursen
Riktar sig till dig som vill vidareutveckla din förmåga att värdera och skapa förutsättningar för meningsfulla rörelseupplevelser, både genom analys av befintliga tillvägagångssätt och genom nytänkande experiment. Här får du chans till ytterligare kunskapspåfyllnad som blir din egen genom praktisk tillämpning på olika typer av anmärkningsvärda men vanligt förekommande exempelfall (aktiviteter och miljöer). 

Deltagande på fortsättningskursen berikas genom utbyten mellan deltagare och löpande användning av metoderna i självvalda rörelsesammanhang. Kursen innefattar totalt fyra gemensamma träffar samt självstudier däremellan (inkl. introduktionspasset).

Upplägg

Introduktion till physical literacy (kostnadsfritt, öppet för alla)

”En helhetssyn på människan i rörelse”
Onsdag den DD/MM kl. 11:30-12:45.
Innehåll:

  • Olika sätt att förklara och tillämpa PL beroende på sammanhang och syfte
  • Vad och varför positionera PL som ”socialt innovationsverktyg”
  • Smakprov på befintliga förutsättningar för meningsfulla rörelseupplevelser
  • Smakprov på kvalitetsaspekter som kan berika deltagares upplevelser av rörelse
  • Inbjudan till fördjupningskursen – kort om lärandemål, innehåll och upplägg

Fördjupande fortsättningskurs

”Skapa och leda rörelseaktiviteter med deltagarnas intressen och behov som utgångspunkt”
Onsdag den DD/MM kl. XX:XX-YY:YY.
Innehåll:

  • Att respektera och bejaka människors olika intressen, färdighetsnivåer och förutsättningar
  • Byggstenarna för inre motivation och värdering som grundläggande reglage i övningsdesign
  • Representativ design för ökat lärande, överföring till olika sammanhang och retention över tid
  • Validering av rörelseaktiviteter för inre utveckling genom ramverket Inner development goals

”Utformning av inkluderande, säkra och ändamålsenliga mötesplatser för rörelse”
Onsdag den DD/MM kl. XX:XX-YY:YY.
Innehåll:

  • Kritisk granskning av vanligt förekommande rörelsemiljöer (utegym, idrottshall, lekplats mm)
  • Målkonflikter mellan barn och vuxenperspektiv – lekvärden vs säkerhet
  • Inner development goals som ramverk för validering – Lekmiljöer, skolgårdar

”Bli en katalysator för förändring – utbyte och strategier för effektivt påverkansarbete”
Onsdag den DD/MM kl. XX:XX-YY:YY.
Innehåll:

  • Deltagarna presenterar egna case (aktivitet eller miljö, validera utifrån IDGs, utveckla utifrån PL designprinciper)
  • Fördelar med PL som utgångspunkt för multisektoriell samverkan
  • Olika systemperspektiv på förutsättningar till meningsfulla rörelseupplevelser 

Lärandemål

Förhoppningen är att utbildningspaketet ska ge deltagarna:

  • Förståelse för physical literacy-konceptets filosofiska grund
  • Förstå förhållanden mellan physical literacy, fysisk aktivitet och hälsa
  • Förmåga att värdera aktiviteter och miljöer utifrån kvalitetsaspekter som kan vara betydelsefulla för deltagarens upplevelse av rörelse
  • Argument för hur physical literacy kan underlätta multisektoriell samverkan 
  • Argument för meningsfulla rörelseupplevelser utifrån olika systemperspektiv

Kursledare

Grim Jernudd, utbildare och metodutvecklare, Change the game.
Grim leder de gemensamma passen med stöttning av olika gästföreläsare med särskilda expertkompetenser.

Kursavgift & anmälan

Introduktionspasset DD/MM är kostnadsfritt.
Anmäl dig till introduktionspasset via detta formulär >

Fortsättningskursen kostar 2 900 kr exkl. moms.
Anmäl dig till fördjupningskursen via detta formulär >

Anmälan öppnar inom kort.

Change the game 10 år
De viktigaste lärdomarna

Kolla in

Q&A med talare
Change the game
2024

Kolla in

Vår nya podd:
Rörelserevolutionen

Kolla in