Idén var att skapa positiva rörelseutmaningar som:
Vi gjorde en inventering av rörelsekompetens utifrån styrdokumenten. Inventeringen berörde punkter som danstekniska övningar och rörelsesekvenser; placering/hållning; koordination; fokus på både generella och genrespecifika formspråk; arbete med förfinade rörelsekvaliteter; arbete med musikalisk anpassning, timing och gestaltning; alternativa träningsmetoder som styrka och rörlighet; och tillämpning av feedback. Vi försökte ha en progression med olika utmaningsnivåer och valmöjligheter för eleverna.
Vi använde olika didaktiska metoder för kreativa inslag med fokus på innovation och kontakt i form av lekar, styrd improvisation, samarbetsövningar, kamratrespons, användning av redskap och skapande. Exempelvis:
Teknik
Musikalisk tillämpning och arbete med rörelsekvaliteter
Metoder för trygghetsskapande:
Vi försökte även förändra användningen av rummet genom en plan för exponering. Exempelvis:
Varje människas rörelsespråk. Rörelserikedom baseras på synsättet att människor har olika outvecklade rörelsefärdigheter och att det finns ett stort värde för både individ och samhälle att vi får möjlighet att utveckla dessa. Genom positiva erfarenheter av att få röra sig enskilt och/eller i grupp byggs motivation och självförtroende upp till att fortsätta delta i fysiska aktiviteter livet ut.
”I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen” (SFS2010:800 1 kap.4§)
Genom att tillämpa principer för rörelserikedom kan vi utveckla vår möjlighet att tillgodose olika elevers olika behov och möjligheter att utvecklas i en positiv riktning.
Fokus på process.
Skapar ökad trygghet i gruppen och minskar sociala hämningar.
Stärker självförtroende och motivation.
Möjliggör för elevaktivt och självreglerat lärande.
Kompetens är generaliserbar och färdigheter som man utvecklat i en aktivitet kan användas även i andra sammanhang.
Ingrid Sandström, danslärare på Midgårdsskolan, ingrid.m.sandstrom@umea.se