Tränat cirkus med barn och unga på olika skolor. Upplägget har varit nycirkus på idrottslektionen, tre lektioner i följd. Ett av mina mål har varit att minimera åskådareffekten.
Jag har också försökt hjälpa elever att hitta sin nisch eller disciplin, något som de kan känna att de är lite extra duktiga på, i hopp om att de ska fortsätta träna på det.
Några exempel på övningar:
Kasta – Hoppa
I par, börja mitt emot varandra med ca. 1m avstånd. kasta en jongleringsboll fram och tillbaka med fötterna ihop. Varje gång du fångar hoppar du jämfota bakåt.
Om bollen faller till marken eller någon delar på fötterna går ni tillbaka och börjar om vid 1m.
Tränar balans och förmågan att kasta och fånga objekt. Blir snabbt svårare och man har bara en person att förhålla sig till.
Balansera fjäder
Börjar med att balansera en påfågelfjäder på handen. När det fungerar får deltagarna hitta fler kroppsdelar att balansera fjädern.
Efter det får de pröva att sätta sig ner / lägga sig på rygg medan de balanserar fjädern.
Övningen ger stor valfrihet i vart man balanserar fjädern och hur man väljer att ta sig upp och ner från marken. Svårigheten kan också snabbt ökas genom att balansera fjädern på en mindre rörlig kroppsdel. Kräver också att man fokuserar på sin egen fjäder istället för att kolla på varandra.
Utöver det har vi gjort mycket hinderbanor med fokus på att stödja, hänga, hoppa och balansera.
Har mest pratat om och tänkt kring motorn för motivation. Kompetens –> självförtroende –> motivation ->ökat deltagande –> mer kompetens.
Rörelserikedom passar min organisation som hand i handske.
Mycket av det jag läser om rörelserikedom överensstämmer med vad jag försöker göra när jag undervisar och när jag försöker gå igenom modellerna så hittar jag också utvecklingsområden i det jag gör. Det har varit en bra modell för att ta isär och fundera på vad som fungerar och vad som kan förbättras i en övning.
Å ena sidan tror jag att det blir roligare för mina elever. Vilket är viktigt då jag hoppas kunna nå fler utövare. Sen ger det mig också verktyg när jag ska argumentera hur viktigt det är med rörelse och vilken bra träningsform cirkus är.
Erik Glas, Nycirkuspedagog och projektledare vid Kaaos Kaamos Academy och Kulturskolan i Umeå, erikglas1990@gmail.com