Uppdaterad 240912
Registrering från kl 09.30. På P5 i Väven, Umeå.
10.00 – 11.00 GEMENSAM SESSION 1 – Vad menas med positiva rörelseupplevelser och varför är det viktigt?
Medverkande: Charlie Crane, Dean Kriellaars, Emmanuel Bochud, Julie Théberge, Natalie Houser, Trevor Smith mfl
11.15 – 12.00 GEMENSAM SESSION 1 forts – Hur leder och utvecklar vi positiva rörelseupplevelser?
Medverkande: Dean Kriellaars, Emmanuel Bochud, Julie Théberge, Natalie Houser mfl
12.00 – 13. 00 LUNCH
13.00 – 14.00 GEMENSAM SESSION 2 – Hur utformar vi miljöer för personer med olika rörelseintressen, färdighetsnivåer och funktionsvariationer?
Medverkande: Natalie Houser, Emma Crawley, Susanne Wolmesjö, Jakob Forssmed mfl
14.15 BREAKOUTS 1 A (aktiviteter) / B (miljöer) / C (samhällsutveckling/förändringsledning)
A: Inkluderande rörelseupplevelser utifrån ett nerovetenskapligt perspektiv. Susanne Wolmesjö
B: Hur gör vi miljöer för lek och rörelse tillgängliga, stödjande och motiverande för alla barn? Emma Crawley
C: Parkour to foster creativity and physical literacy in children and youth Oguzhan Yolcu :: ”Vad säger barnen? Betydelsen av att lyssna på barnets perspektiv på rörelse”. Camilla Eriksson, Saara Lindbohm
FIKA
15.30 BREAKOUTS 2 A / B / C
A: Vägledande frågor för övningsdesign inom idrotten. Grim Jernudd, Robert Hansson, Caroline Stattin, Pilo Stylin
B: Validera och utveckla fysiska miljöer med PLEED. Trevor Smith, Natalie Houser, Dean Kriellaars
C: PL consensus statement England. Charlie Crane
18.30 – 21.00 Specialutbildning 1, Leda & utveckla aktiviteter A (ingår för konferensdeltagare)
Genomförs i Jubileumshallen på Teg, buss ordnas till/från U&Me hotel, för konferensdeltagare med avgång kl 18.10 och åter kl 21.00.
6.45 – 7.30 Kick-start på dagen
Socialt aktivt stund: aktiviteter att välja på kommer presenteras under gemensam session 2.
8.30 – 9.15 GEMENSAM SESSION 3 – Hur kan vi med genomtänkt övningsdesign skapa förutsättningar för rolig och effektiv färdighetsinlärning?
Medverkande: Robert Hansson, Paul Davis, Suzanne Lundvall, Mir Grebäck von Melen mfl
9.20 -10.00 BREAKOUTS 3 A / B / C
A: Utvecklingsmiljön som ledarens enda färdighetsinlärnings- och motivationsfrämjande verktyg. Robert Hansson
B: SENSEational schools & physical literacy enriched pedagogy. Natalie Houser
C: Förändringsledning: att värdera insatser i ett motivationsperspektiv. Paul Davis
10.30 – 11.15 BREAKOUTS 4 A / B / C
A: Hur kan physical literacy bidra till en ökad samverkan kring skolans och Svensk gymnastik arbete kring barns allsidiga rörelseförmåga? Suzanne Lundvall
B: PLEED exempel i världen, Sverige och Umeå. Trevor Smith, Dean Kriellaars, Grim Jernudd, Robert Lindberg
C: Svar på tal – vilken kunskap har jag och hur förmedlar jag den? Mir Grebäck von Melen
11.20 – 12.00 GEMENSAM SESSION 4 – Hur går vi nu vidare?
Medverkande: Dean Kriellaars, Trevor Smith, Suzanne Lundvall mfl
ARRANGÖRER
Huvudarrangör är Change the game Utbildning AB – ett kunskapscentrum med metoder och utbildningar för alla som vill skapa mer attraktiva och hållbara samhällen med rörelserikedom som kompass – tillsammans med bland andra Balticgruppen, Idrottshögskolan Umeå Universitet, Region Västerbotten, RF-SISU Västerbotten och Umeå kommun.
Change the game 2024 är en del av SEE hållbarhetsveckan 2024 (tema: Västerbotten i rörelse).