Naturstigen

Rörelsepåhitt

Nivå 1:
Kom närmare naturen! Gå på stigen en stund i stället för att gå på grusvägen.

Nivå 2:
Hoppa fram! Landa varannan gång jämfota på stigen och varannan gång bredbent med en fot på varje sida om stigen.

Tankeställare

– Vilka ljud hör du? Vilka dofter känner du?

 

Mer inspiration
Vänd dig mot älven, håll blicken mot horisonten, sträck på dig, och ta fem djupa andetag, så att magen blir störst vid naveln. Håll fokus på andningen och på vad du ser, hör eller vilka lukter du känner.

Denna lilla paus kan ses som ett sätt att praktisera ”medveten närvaro” (eller mindfulness), som är vår förmåga att vara närvarande i nuet. När vi övar på detta och utvecklar denna förmåga så minskar stress och oroskänslor, samtidigt som upplevelser av kontroll och förmågan att känna inåt ökar. Det kan göra oss lite mer slitstarka och spirande helt enkelt!

Den här tankeställaren finns även på en annan station längst med det Rörelserika stråket. Miljöerna är olika – hur känner du att det påverkar din upplevelse?

 

Film om första stegen
som rörelserikt samhälle

Kolla in

Utvecklingsprogram
för nyskapare 2021

Kolla in

Om rörelserikedom – ny och mer info

Kolla in